Huisartsenpraktijk van Loenen in Zaandam: Gezinsdokter

Wij zijn een allround huisartsen-Plus-praktijk en dragen voor de huisartsenzorg het kwaliteitskeurmerk van de NHG. We bieden meer dan basis huisartsenzorg alleen. We zijn overduidelijk gezinsdokter : we kennen vaak hele gezinnen tot families aan toe.

Openingstijden

De praktijk is doordeweeks geopend van 8.00 – 17.00 uur (tenzij afwezigheid, bijvoorbeeld vakantie)
Dokter van Loenen houdt op maandag avondspreekuur en woensdag vroeg ochtendspreekuur.
Als de praktijk gesloten is, bijvoorbeeld in de avond, nacht en in het weekend, kijkt u dan hier

We zijn nog op dit moment gesloten voor nieuwe patiënten (Sinds 20-11-2022)

Helaas, onze praktijk is gesloten voor nieuwe patiënten. 

 Patienten die heel vlak bij, om de hoek komen wonen kunnen zich  nog aanmelden bij onze praktijk, maar voor de rest zitten we vol. 

Online mogelijkheden

We hebben een aantal online mogelijkheden, van herhaalrecept aanvragen tot E-consult.
Ze staan als icoon handig op de home pagina geplaatst.
We doen ons best om nog meer handige online mogelijkheden te plaatsen.

Spreekuur

De spreekuren in onze praktijk zijn alleen op afspraak (tenzij er sprake is van acute problematiek).

Een afspraak maken kan:

  • Telefonische via de doktersassistente, bel: 075-6169873, kies 3
    Als u dezelfde dag terecht wilt belt u dan zo vroeg mogelijk (voor 10.00 uur). De agenda vult zich altijd snel.
  • Online, via de startpagina van deze website: Klik op het icon afspraak maken
    (Dit kan maximaal 24 uur van tevoren)

Spreekuurtijden van de huisartsen in 2022:

Dokter van Loenen houdt spreekuur:

  • maandagochtend van 9.10 – 10.30 en 11.00-12.00 uur
  • maandagmiddag van 14.00 – 16.30 uur
  • maandagavond   van 17.00 – 19.00 uur
  • Dinsdagochtend  van   9.10 – 10.00 uur en 11.00 – 12.00 uur
  • Dinsdagmiddag   van 14.00 – 17.30 uur
  • Woensdag van 7.30 – 10.30 uur, 11.00 – 12.00 uur
  • Donderdag  van 9.10 – 10.00 uur, 11.00 – 12.00 uur en van 14.00 – 17.30 uur
  • Vrijdagochtend van 9.30-14.00 uur.

Dokter van Bemmel houdt afwisselend spreekuur:

  • maandagochtend van 8.00 – 10.30 en 11.00-12.00 uur
    maandagmiddag van 14.00 – 16.30 uur
  • Dinsdagochtend  van   8.00 – 10.00 uur en 11.00 – 12.00 uur
    Dinsdagmiddag   van 14.00 – 16.30 uur.

Dokter Paleari houdt afwisselend spreekuur:

  • vrijdag van  8.00 – 10.00 uur en 11.00 – 12.00 uur
  •  vrijdagmiddag  van 14.00 – 16.00 uur

Het terugbellen van patiënten, het doen van visites en diverse administratieve taken, vindt iedere werkdag plaats tussen 10.00 en 10.30 uur, 12.00 -14.00 uur en na 16.00 uur.

Triage door de doktersassistente

Onze doktersassistentes hebben een speciale opleiding gevolgd om uw klachten aan de telefoon te beoordelen. Zo bepalen zij of u met een medisch advies geholpen bent of dat uw klacht door de dokter gezien moet worden.
U wordt soms naar de betrouwbare website thuisarts.nl verwezen voor meer informatie over uw klacht.
De doktersassistente kan uw klacht zodanig spoed vinden dat u geadviseerd wordt direct naar de praktijk te komen.  Omgekeerd kan het ook zijn dat ze u vraagt niet dezelfde dag langs te komen, maar een of meer dagen later.

De doktersassistente kijkt ook de online afspraak agenda na en de mailbox. Zonodig belt ze u voor meer informatie over uw klacht.

Huisbezoeken

Belt u vroeg (voor 10.00 uur) naar de praktijk !
Omdat er in de praktijk betere onderzoeks- en behandelmogelijkheden zijn vragen we u, indien mogelijk, naar de praktijk te komen.
Huisbezoeken worden door de huisartsen en door de doktersassistentes afgelegd afhankelijk van de problematiek.
Voor de huisartsen geldt dat de visites gedaan worden tussen 12.00 – 14.00 uur en na 16.10 uur. 
Aangezien er altijd meerdere verzoeken tot huisbezoek zijn, wordt er altijd gekeken welke patiënt de hoogste prioriteit heeft om tussen de middag te bezoeken of aan het eind van de middag. Dat kan nog enkele minuten voordat de huisarts op huisbezoek gaat veranderen als er een acute situatie optreedt.

Wij houden Twizy spreekuur !

Specifiek voor huisbezoeken door artsen en assistenten hebben we een Twizy aangeschaft. Een twizy rijdt alleen op electriciteit, is heel makkelijk wendbaar, makkelijk te parkeren en je zal er niet snel mee in de file komen te staan. 
Ook specifiek voor bezoek aan onze patiënten in westerwatering hebben we de Twizy aangeschaft zodat we snel onder het spoor door bij onze patiënten kunnen zijn. 

Twizy met stekker
foto van twizy met huisarts

Specifieke zorg

Onze praktijkondersteuners zijn o.a. verantwoordelijk voor de zorg en controle van patiënten met:

  • Diabetes Mellitus
  • COPD (chronische longziekten)
  • Hart- en vaatziekten (CVRM)
  • Ouderenzorg
  • Geestelijke gezondheidszorg

Naast de standaard basis huisartsenzorg, zijn de huisartsen in onze praktijk kundig in:

  • Diverse kleine operaties (moedervlekken, vetbulten, talgcysten e.a.)
  • Ooglidcorrectie
  • Sterilisatieman (vasectomie)
  • Oorlelcorrectie
  • Spiraaltjes inbrengen
  • Echografie (beeldvorming van nieren, lever, blaas, baarmoeder e.a.)
  • Gewrichtinjecties
  • Huidonderzoek met dermatoscoop
  • het verminderen van rimpels in het gelaat (botox of fillers)
  • Het verminderen van overmatig okselzweten (botox)

Cosmetisch-medische zorg: Dokter Andre van Loenen

Dokter van Loenen is opgeleid in de cosmetische geneeskunde o.a. via Doctors Inc. en Huisartskliniek.nl.
Hij is lid van de NVCH  = Nederlandse Vereniging voor Cosmetische Huisartsen.
(De cosmetische-medische zorg is geen basis huisartsenzorg en valt daarmee buiten de NHG-accreditering).
Doordat de huisarts cosmetische behandelingen uitvoert, zijn deze veilig, duidelijk, dichtbij en laagdrempelig geworden.
Behandelingen die onder andere bij ons mogelijk zijn:

  • Rimpels verwijderen (met botox/fillers)
  • Huidafwijkingen in het gelaat verwijderen
  • Ouderdomsvlekken behandelen
  • Overmatig transpireren met botox
  • Bovenooglidcorrectie
Foto van gelaat met injectie van botox

Terugbelafspraak

Indien u telefonisch met de huisarts wilt overleggen belt u de assistente. Zij zal u dan in de agenda van de huisarts zetten.
Afhankelijk van uw vraag wordt u dezelfde dag of de volgende dag door de huisarts teruggebeld.  De huisarts belt  dan meestal rond 12.00 uur of na 16.00 uur.

E-consult

Op onze startpagina staat een icoon om online een vraag te kunnen stellen aan de huisarts. Uw vraag zal dan doorgaans binnen 48 uur beantwoord worden.

Onze samenwerking met Apotheek Zaanzorg

In Medisch Centrum Zaanzorg is, net zoals onze praktijk, Apotheek Zaanzorg gevestigd. Een moderne apotheek waar u direct terecht kunt voor uw medicijnen.
Wij zijn dan ook een intensieve samenwerking met hen aangegaan, om ook van hun deskundigheid gebruik te maken. Dit betekent het volgende:

  • Wij raden al onze patiënten aan om zich in te schrijven bij Apotheek Zaanzorg.  Ook al zit er een andere apotheek vlak bij u in de buurt. Apotheek Zaanzorg biedt sowieso alle voordelen van een normale apotheek, waaronder een bezorg-, herhaal- en baxterservice.
  • Vanwege de zeer korte lijn tussen apotheker en huisarts, lopen we letterlijk bij elkaar binnen als er onduidelijkheden over een medicijn zijn of als er overlegd moet worden.
  • Doordat onze patiënten bij apotheek Zaanzorg staan ingeschreven hebben we veel meer overzicht wat er met medicatie van patiënten gebeurd en betere controle daardoor. Ook in het kader van risico en veiligheid.
  • Wij hebben goede afspraken gemaakt met apotheek Zaanzorg dat ze van patiënten van ons, die bij hun staan ingeschreven, de herhaalmedicatie mogen afleveren ook als wij met vakantie zijn !  Dat is een enorme verbetering ! U hoeft dan niet meer een waarnemende huisarts te bellen voor uw herhaalmedicatie als wij op vakantie zijn.
  • Er kan door de samenwerking veel beter rekening gehouden worden met het effect van de medicatie op de nieren, lever enzovoort, omdat de apotheker zeer makkelijk aan informatie komt via ons.
  • Het is veel makkelijker om overzicht te houden voor ons in uw medicatie door samen te werken met 1 apotheek dan met meer dan 8.

Herhaalrecept aanvragen (ook in onze vakantie)

Onze doktersassistentes schrijven (bijna) geen herhaalrecepten voor. Dit is uitbesteed aan de apotheker van apotheek Zaanzorg. Dit betekent dat alle herhaalrecept-aanvragen, die wij in de praktijk krijgen, door de apothekersassistente worden bekeken, dus:

  • Uw herhaalrecepten die u inspreekt op de herhaalreceptenlijn
  • De herhaalrecepten via onze online-service
  • De recepten die u in onze recepten-brievenbus deponeert, bij de entree van het centrum.
  • Gedurende onze werktijden wordt u doorverbonden naar de apothekersassistente als u onze praktijk voor een herhaalrecept belt.

Als u nog niet ingeschreven bent bij Apotheek Zaanzorg, zal de apothekersassistente of apotheker daarover contact met u zoeken. Zoals u onder “onze samenwerking met Apotheek Zaanzorg” kunt lezen zijn er veel voordelen.
U mag natuurlijk altijd gewoon voor een andere apotheek kiezen, wij geven u alleen een advies. 

Uitslagen (kweken, röntgen, bloed e.a.) en verwijsbrieven

Uitslagen van röntgenfoto’s, kweken, bloedonderzoek e.a. kunt u doordeweeks bij ons opvragen via E-consult of telefonisch via de assistente.

Verwijsbrieven: Om een verwijsbrief naar bijvoorbeeld een specialist te krijgen heeft u een duidelijk medische indicatie nodig. Dit betekent dat wij informatie nodig hebben over uw medische klacht. Als die klacht zodanig ingewikkeld is dat wij die niet in onze eigen praktijk kunnen behandelen of als onze behandeling niet effectief is dan kunnen wij u doorverwijzen. Vandaar dat wij u op ons spreekuur willen zien als er om een verwijsbrief wordt gevraagd. Bovendien is een afspraak op het spreekuur het snelst om aan een verwijsbrief te komen.
Als u telefonisch een verwijsbrief aanvraagt (bijvoorbeeld voor een controle in het ziekenhuis), dan ligt de verwijsbrief meestal na 5 werkdagen klaar of wordt naar u verstuurd. (u komt dan ‘onder op de stapel’ van alle aanvragen van brieven/verzoeken van patiënten). Kortom, bij ons op het spreekuur komen is voor ons van belang, maar ook voor u het efficiëntst.  

De doktersassistente

De doktersassistentes hebben diverse functies. In onze praktijk zijn er op werkdagen minimaal 2 doktersassistentes aanwezig. U kunt bij de assistentes terecht voor vragen, informatie en advies en voor een afspraak op het spreekuur. De doktersassistentes hebben een speciale triage opleiding gevolgd om patiënten van medische informatie te voorzien en al dan niet, op prioriteit van de klachten, bij de huisartsen op het spreekuur in te plannen.
Daarnaast assisteren ze de huisartsen bij o.a. operaties. 
De assistentes houden dagelijks spreekuur voor o.a.:

  • bloed afname
  • Sneltest bepaling CRP
  • glucose meten
  • bloeddruk meten
  • zwangerschapstest
  • kweek afname
  • wondzorg
  • zwachtelen van de benen
  • injecties
  • vaccinaties
  • verwijderen van hechtingen
  • oren uitspuiten
  • wratten aanstippen met stikstof
  • hartfilmpje maken
  • uitstrijkje maken (bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek)
  • opmaken van een risicoprofiel op hart- en vaatziekten
  • urine controle
  • oogdrukmeting

Daarnaast houden onze assistenten Twizy-spreekuur ! Dit houdt in dat ze met onze speciaal aangeschafte elektrische Twizy op bezoek gaan bij onder andere kwetsbare ouderen.  

Twee van onze assistenten (Selina en Gabrielle) houden vrouwenspreekuur en SOA spreekuur.  U kunt dus voor dit soort problematiek in eerste instantie bij hen een afspraak maken.  

De praktijkondersteuner

Een praktijkondersteuner is in Nederland een functie in de huisartsenzorg; letterlijk de ondersteuner van de huisartsenpraktijk, vaak afgekort tot POH(PraktijkOndersteuner Huisartsenzorg). Er zijn twee specialisaties: somatiek en geestelijke gezondheidszorg.

De praktijkondersteuner somatiek begeleidt patiënten met een lichamelijke chronisch aandoening, met name met diabetes, astma/ COPD en hart- en vaatziekten, maar ook daarnaast onder andere begeleiding bij ouderenzorg. Zo geeft de praktijkondersteuner voorlichting over het ziektebeeld, begeleidt de patiënt bij medicatie gebruiken, veranderingen in de leefstijl en voert controle onderzoeken uit.

foto Judith praktijkondersteuner somatiek
Judith de Graaf, praktijkondersteuner somatiek
Diana Lamme
Diana Lamme, praktijkondersteuner somatiek

De praktijkondersteuner GGZ signaleert, diagnosticeert, intervenieert en ondersteunt bij psychische problemen in samenwerking met de huisarts. De werkzaamheden zijn gericht op het helder krijgen van psychische aspecten van gezondheidsproblematiek, goede doorverwijzing en urgentiebepaling (triage), kortdurende begeleiding, psycho-educatie, continuïteit van zorg/ casemanagement en preventie

POH GGZ
Audrey Raalte POH-GGZ

Plus Praktijk

We zijn een huisartsen-Plus-praktijk. We hebben veel te bieden aan gezinnen en families. Er staan veel handige items online, maar er zijn ook veel extra mogelijkheden in de praktijk op het spreekuur. Zo kan er bijvoorbeeld door middel van een echo naar inwendige organen worden gekeken, er kan bloed worden afgenomen en er vinden meer specialistische operaties plaats zoals bovenooglidcorrecties.

Door de aanwezigheid van een laboratorium, apotheek en diverse andere zorgverleners in Medisch Centrum Zaanzorg, waarin deze huisartsenpraktijk in Zaandam is gevestigd, kunnen we snellere, efficiënte en een betere kwaliteit van zorg leveren.

Foto van gezin waar deze huisartsenpraktijk in Zaandam op focust: we zijn er voor het hele gezin

Behandeling van kinderen met gescheiden ouders

Wij houden ons aan de richtlijnen van de KNMG ten aanzien van het behandelen van minderjarige kinderen met gescheiden ouders.
Zie hier voor de uitgebreide uitleg.

Hoe gaan wij om met uw privacy ?

Wat doet de huisarts met mijn persoonlijke gegevens? 

De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).  Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

Nieuwe wet AVG logo

Meer weten?

Vraag uw huisarts, doktersassistente of praktijkondersteuner als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw gegevens.

Nivel zorgregistraties eerste lijn

Onze huisartsenpraktijk doet mee aan het verzamelen van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek door het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel). Het Nivel kent een zeer strikt privacybeleid en ontvangt van ons geen informatie waarmee patiënten direct geïdentificeerd kunnen worden. Patiënten kunnen bij onze praktijk meer informatie opvragen en daar ook hun eventuele bezwaar laten registreren. Meer informatie kunt u vinden op de website van Nivel Zorgregistraties eerste lijn alsook voor de privacybescherming. 

logo van nivel onderzoeksinstituut

Tarieven huisartsenzorg en meer

Huisartsenhulp valt onder de basisverzekering van alle zorgverzekeraars. Het wordt niet alleen volledig vergoed, maar het gaat ook niet ten koste van uw eigen risico.

Indien echter gebruik wordt gemaakt van specialistische zorg, zoals laboratorium- of pathologisch onderzoek, dan ontvangt u hiervan een aparte rekening via uw zorgverzekeraar. Hier valt bijvoorbeeld een urinekweek en bloedonderzoek onder, maar ook het nakijken van een stukje huid. Zie ook onderstaande informatie over overige medische zorg.

Uw huisarts ontvangt per patiënt een vast bedrag per jaar (het zogenaamde abonnementstarief) en daarnaast een bedrag per verrichting (het verrichtingentarief). Het abonnementstarief stelt ons in staat om ongeacht het aantal verrichtingen, onze vaste lasten te kunnen dragen zoals huisvesting; personeel; ons computerinformatiesysteem; vervoer; kosten website enzovoorts.

Onze huisregels

Om ons werk goed te kunnen doen zijn er huisregels opgesteld. Door betreding van ons terrein en onze praktijk gaat u akkoord met onderstaande regels

  • Iedereen dient de algemeen geldende omgangsvormen te hanteren zoals elkaar beleefd en met respect behandelen. Agressief gedrag wordt niet getolereerd.
  • Als u ons beticht van discriminatie dan mag u een andere huisarts gaan zoeken. U heeft dan werkelijk geen idee hoe ons team in elkaar zit en wat voor patienten met verschillende culturele achtergronden wij allemaal wel niet behandelen. U probeert dan uw zin door te drijven, daar zijn wij niet van gediend. 
  • Als u ons beticht van niet serieus genomen worden, zoek een andere huisarts ! Kennelijk is er dan geen klik met uw huisarts of u wilt gewoon uw zin doordrammen. Ook daar zijn wij niet van gediend. 
  • Geef elkaar de gepaste ruimte i.v.m. privacy
  • Geen gesprekken verstoren of hinderen
  • Fysiek en verbaal geweld zijn niet toegestaan
  • Wapenbezit is niet toegestaan
  • Drugs en/of alcoholgebruik zijn niet toegestaan
  • Roken is op ons (parkeer) terrein en in het pand verboden
  • Huisdieren (met uitzondering van hulphonden) zijn niet toegestaan
  • Het gebruik van mobiele telefoons, tablets, laptops e.d. zijn toegestaan, maar mogen geen overlast veroorzaken (wat vaak wel het geval als u met iemand belt. Doet u dat a.u.b. buiten)
  • Aanwijzingen van onze medewerkers moeten worden opgevolgd
  • Auto’s en fietsen dienen in de daarvoor bestemde parkeervakken cq. rekken geplaats te worden
  • De praktijk is niet verantwoordelijk voor diefstal van eigendommen in het pand of het buitenterrein
  • De patiënt dient volgens de wet WGBO de huisarts volledig te informeren over zijn/haar gezondheid
  • Afspraken kunnen tot 24 uur van te voren kosteloos worden geannuleerd. Zonder tijdige annulering van uw afspraak, is het sinds 1 januari 2011 toegestaan de gederfde consulttijd en administratie kosten bij u in rekening te brengen.
  • Te laat op een afspraak komen zonder bericht, wordt ook beschouwd als niet verschijnen zonder bericht.
  • In de praktijk wordt alleen Nederlands en Engels gesproken. Anders sprekende dienen een eigen tolk mee te nemen.
  • Gun uw huisarts vakantie ! Klagen over dat uw huisarts weer eens vakantie heeft laat zien dat u totaal geen inzicht heeft in wat er zich binnen de huisartsenzorg afspeelt. Zeven weken per jaar zijn wij gesloten om de meer dan 60-70 urige per week werkende huisarts te laten bijkomen en weer te laden opladen voor de volgende periode van drukte.
  • Wij hopen dat zowel voor u als voor ons met deze regels een optimale werksfeer zal blijven bestaan. 

Als u zich niet aan deze regels wilt en kunt conformeren gaan we niet akkoord met uw inschrijving als patiënt in onze praktijk. Bent u al als patiënt bij ons ingeschreven en houdt u zich toch niet aan onze regels dan ontstaan er gewichtige redenen voor opzegging van uw inschrijving. U bent dan samen met ons verantwoordelijk voor het zoeken naar een andere huisarts. De tijd die het allemaal kost om het een en ander voor u te regelen (door uw eigen toedoen) wordt door ons bij u in rekening gebracht.

Klachten over de praktijk/zorgverleners

Een klacht? Bespreek uw onvrede met uw huisarts

Een goede relatie tussen u en uw arts is belangrijk. Soms gebeuren er helaas dingen die deze relatie verstoren. U bent ontevreden, u zit met een klacht. U leest wat de mogelijkheden zijn om uw klacht op te lossen.

Er samen uitkomen

U kunt het klachtenformulier online invullen of download het formulier. Vul uw klacht of suggestie dan in en stuur het op per post/breng het naar de praktijk. Uw klacht zal binnen 3-4 weken behandeld worden en uiteraard ontvangt u hier bericht over. Indien nodig zal u voor een gesprek uitgenodigd worden. In veel gevallen kan zo een gesprek heel verhelderend zijn voor beide partijen en kan de huisarts en zijn organisatie leren van uw feedback. Geef bij het aanvragen van zo een gesprek aan dat u een klacht wilt bespreken met uw huisarts en dat u daar wat meer tijd voor wilt reserveren. Uw klacht wordt hiermee vaak op een voor u bevredigende manier opgelost.

Lukt dit niet, dan brengt uw arts u in contact met de klachtenfunctionaris van DOKh. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

Huisartsenpraktijk van Loenen is aangesloten bij DOKH in het kader van klachten en geschillen.
De klachtenfunctionaris van het DOKH is eventueel te bereiken via telefoonnummer 072-5208325 (dagelijks van 9.00 – 15.00 uur).

Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.

Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt vinden via DOKH.