Huisartsenpraktijk van Loenen in Zaandam: Gezinsdokter

Wij zijn een allround huisartsen-Plus-praktijk en dragen voor de huisartsenzorg het kwaliteitskeurmerk van de NHG. We bieden meer dan basis huisartsenzorg alleen. We zijn overduidelijk gezinsdokter : we kennen vaak hele gezinnen tot families aan toe.

Praktijkinformatie

Klikt u op de verschillende items of scroll naar beneden (recentste update van de informatie 22 maart 2017):

Medisch Centrum Zaanzorg in de sneeuw
Medisch Centrum Zaanzorg
Alle medewerkers van Van Loenen, huisartsenpraktijk in Zaandam
Team huisartsenpraktijk van Loenen

Openingstijden

De praktijk is doordeweeks geopend van 8.00 - 17.00 uur (tenzij afwezigheid, bijvoorbeeld vakantie)
Dokter van Loenen houdt op maandag avondspreekuur en dinsdag vroeg ochtendspreekuur.
Als de praktijk gesloten is, bijvoorbeeld in de avond, nacht en in het weekend, kijkt u dan hier

Nieuwe patient ?

Ja, we zijn nog geopend voor nieuwe patienten
Foto dokter van Loenen
Andre van Loenen
Huisarts
We hebben ons aanname gebied uitgebreid!

We kregen frequent het verzoek van patiënten om zich bij ons in te schrijven, die we dan 'nee' moesten verkopen, omdat ze buiten ons aanname gebied lagen. 

We hebben wel een specifiek gebied waarin wij patiënten aannemen. Dit heeft te maken met de aanrijtijd naar patiënten toe.
Maar we hebben ons aanname gebied nu uitgebreid, waardoor patiënten zich alsnog bij ons kunnen inschrijven. 

Als u zich als nieuwe patiënt bij ons in wilt schrijven, kunt u dat online doen. U dient uw oude huisarts zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van uw inschrijving bij ons. Uw oude huisarts schrijft u dan uit en stuurt uw digitale dossier naar ons toe. Mocht er nog een papierendossier bij uw oude huisarts aanwezig zijn, lever die dan ook bij ons in.
Er volgt dan vervolgens altijd een kennismakingsgesprek bij een van de huisartsen. Neem dan ook uw identititeitsbewijs mee (=wettelijke bepaling).

Online mogelijkheden

We hebben een aantal online mogelijkheden, van herhaalrecept aanvragen tot E-consult.
Ze staan als icoon handig op de home pagina geplaatst.
We doen ons best om nog meer handige online mogelijkheden te plaatsen (bijv. uitlooptijdicoon)

Spreekuur

De spreekuren in onze praktijk zijn alleen op afspraak (tenzij er sprake is van acute problematiek).

Een afspraak maken kan:

  • Telefonische via de doktersassistente, bel: 075-6169873, kies 3
    Als u dezelfde dag terecht wilt belt u dan zo vroeg mogelijk (voor 10.00 uur). De agenda vult zich altijd snel.
  • Online, via de startpagina van deze website: Klik op het icon afspraak maken
    (Dit kan maximaal 24 uur van tevoren)

Spreekuurtijden van de huisartsen:

Dokter van Loenen houdt spreekuur:

  • maandagochtend (met name chirurgische verrichtingen)
  • maandagmiddag van 14.00 - 16.30 uur
  • maandagavond   van 17.00 - 19.00 uur
  • Dinsdagochtend  van   7.00 - 10.00 uur en 11.00 - 12.00 uur
  • Dinsdagmiddag   van 14.00 - 16.00 uur
  • Wo en donderdag  van 8.00 - 10.00 uur, 11.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur

Dokter Petra houdt spreekuur:

  • maandag-, donderdag- en vrijdagochtend
    van  8.00 - 10.00 uur en 11.00 - 12.00 uur
  • maandag-, donderdag- en vrijdagmiddag
    van 14.00 - 16.00 uur

 

 

Het terugbellen van patiënten, het doen van visites en diverse administratieve taken, vindt iedere werkdag plaats tussen 10.00 en 11.00 uur, 12.00 -14.00 uur en na 16.00 uur.

Triage door de doktersassistente

Onze doktersassistentes hebben een speciale opleiding gevolgd om uw klachten aan de telefoon te beoordelen. Zo bepalen zij of u met een medisch advies geholpen bent of dat uw klacht door de dokter gezien moet worden.
U wordt soms naar de betrouwbare website thuisarts.nl verwezen voor meer informatie over uw klacht.
De doktersassistente kan uw klacht zodanig spoed vinden dat u geadviseerd wordt direct naar de praktijk te komen.  Omgekeerd kan het ook zijn dat ze u vraagt niet dezelfde dag langs te komen, maar een of meer dagen later.

De doktersassistente kijkt ook de online afspraak agenda na en de mailbox. Zonodig belt ze u voor meer informatie over uw klacht.

Onze doktersassistente Rinske neemt in onze backoffice de telefoon op

Huisbezoeken

Belt u vroeg (voor 10.00 uur) naar de praktijk !
Omdat er in de praktijk betere onderzoeks- en behandelmogelijkheden zijn vragen we u, indien mogelijk, naar de praktijk te komen.
Huisbezoeken worden door de huisartssen en door de doktersassistentes afgelegd afhankelijk van de problematiek.
Voor de huisartsen geldt dat de visites gedaan worden tussen 12.00 - 14.00 uur en na 16.10 uur. 
Aangezien er altijd meerdere verzoeken tot huisbezoek zijn, wordt er altijd gekeken welke patiënt de hoogste prioriteit heeft om tussen de middag te bezoeken of aan het eind van de middag. Dat kan nog enkele minuten voordat de huisarts op huisbezoek gaat veranderen als er een acute situatie optreedt.

Specifieke zorg

Onze praktijkondersteuners zijn o.a. verantwoordelijk voor de zorg en controle van patiënten met:

  • Diabetes Mellitus
  • COPD (chronische longziekten)
  • Hart- en vaatziekten (CVRM)
  • Ouderenzorg
  • Geestelijke gezondheidszorg

Naast de standaard basis huisartsenzorg, zijn de huisartsen in onze praktijk kundig in:

  • Diverse kleine operaties (moedervlekken, vetbulten, talgcysten e.a.)
  • Ooglidcorrectie
  • Sterilisatieman (vasectomie)
  • Oorlelcorrectie
  • Spiraaltjes inbrengen
  • Echografie (beeldvorming van nieren, lever, blaas, baarmoeder e.a.)
  • Gewrichtinjecties
  • Oogonderzoek met spleetlamp
  • Huidonderzoek met dermatoscoop
  • het verminderen van rimpels in het gelaat (botox of fillers)
  • Het verminderen van overmatig okselzweten (botox)

Cosmetisch-medische zorg

Dokter van Loenen is opgeleid in de cosmetische geneeskunde o.a. via Doctors Inc. en Huisartskliniek.nl.
(De cosmetische-medische zorg is geen basis huisartsenzorg en valt daarmee buiten de NHG-accreditering).
Doordat de huisarts cosmetische behandelingen uitvoert, zijn deze veilig, duidelijk, dichtbij en laagdrempelig geworden.
Behandelingen die onder andere bij ons mogelijk zijn:

  • Rimpels verwijderen (met botox/fillers)
  • Huidafwijkingen in het gelaat verwijderen
  • Ouderdomsvlekken behandelen
  • Overmatig transpireren met botox
  • Bovenooglidcorrectie
  • Oorlelcorrectie
Foto van gelaat met injectie van botox

Terugbelafspraak

Indien u telefonisch met de huisarts wilt overleggen belt u de assistente. Zij zal u dan in de agenda van de huisarts zetten.
Afhankelijk van uw vraag wordt u dezelfde dag of de volgende dag door de huisarts teruggebeld.  De huisarts belt  dan meestal rond 12.00 uur of na 16.00 uur.

E-consult

Op onze startpagina staat een icoon om online een vraag te kunnen stellen aan de huisarts. Uw vraag zal dan doorgaans binnen 48 uur beantwoord worden.

Onze samenwerking met Apotheek Zaanzorg

In Medisch Centrum Zaanzorg is, net zoals onze praktijk, Apotheek Zaanzorg gevestigd. Een moderne apotheek waar u direct terecht kunt voor uw medicijnen.
Wij zijn dan ook een intensieve samenwerking met hen aangegaan, om ook van hun deskundigheid gebruik te maken. Dit betekent het volgende:

  • Wij raden al onze patiënten aan om zich in te schrijven bij Apotheek Zaanzorg.  Ook al zit er een andere apotheek vlak bij u in de buurt. Apotheek Zaanzorg biedt sowieso alle voordelen van een normale apotheek, waaronder een bezorg-, herhaal- en baxterservice.
  • Vanwege de zeer korte lijn tussen apotheker en huisarts, lopen we letterlijk bij elkaar binnen als er onduidelijkheden over een medicijn zijn of als er overlegd moet worden.
  • Doordat onze patiënten bij apotheek Zaanzorg staan ingeschreven hebben we veel meer overzicht wat er met medicatie van patiënten gebeurd en betere controle daardoor. Ook in het kader van risico en veiligheid.
  • Wij hebben goede afspraken gemaakt met apotheek Zaanzorg dat ze van patiënten van ons, die bij hun staan ingeschreven, de herhaalmedicatie mogen afleveren ook als wij met vakantie zijn !  Dat is een enorme verbetering ! U hoeft dan niet meer een waarnemende huisarts te bellen voor uw herhaalmedicatie als wij op vakantie zijn.
  • Er kan door de samenwerking veel beter rekening gehouden worden met het effect van de medicatie op de nieren, lever enzovoort, omdat de apotheker zeer makkelijk aan informatie komt via ons.
  • Het is veel makkelijker om overzicht te houden voor ons in uw medicatie door samen te werken met 1 apotheek dan met meer dan 8.

Herhaalrecept aanvragen (ook in onze vakantie)

Onze doktersassistentes schrijven (bijna) geen herhaalrecepten voor. Dit is uitbesteed aan de apotheker van apotheek Zaanzorg. Dit betekent dat alle herhaalrecept-aanvragen, die wij in de praktijk krijgen, door de apothekersassistente worden bekeken, dus:

  • Uw herhaalrecepten die u inspreekt op de herhaalreceptenlijn
  • De herhaalrecepten via onze online-service
  • De recepten die u in onze recepten-brievenbus deponeert, bij de entree van het centrum.
  • Gedurende onze werktijden wordt u doorverbonden naar de apothekersassistente als u onze praktijk voor een herhaalrecept belt.

Als u nog niet ingeschreven bent bij Apotheek Zaanzorg, zal de apothekersassistente of apotheker daarover contact met u zoeken. Zoals u onder "onze samenwerking met Apotheek Zaanzorg" kunt lezen zijn er veel voordelen.
U mag natuurlijk altijd gewoon voor een andere apotheek kiezen, wij geven u alleen een advies. 

Uitslagen (kweken, röntgen, bloed e.a.) en verwijsbrieven

Uitslagen van röntgenfoto's, kweken, bloedonderzoek e.a. kunt u doordeweeks bij ons opvragen via E-consult of telefonisch via de assistente.

Verwijsbrieven: Om een verwijsbrief naar bijvoorbeeld een specialist te krijgen heeft u een duidelijk medische indicatie nodig. Dit betekent dat wij informatie nodig hebben over uw medische klacht. Als die klacht zodanig ingewikkeld is dat wij die niet in onze eigen praktijk kunnen behandelen of als onze behandeling niet effectief is dan kunnen wij u doorverwijzen. Vandaar dat wij u op ons spreekuur willen zien als er om een verwijsbrief wordt gevraagd. Bovendien is een afspraak op het spreekuur het snelst om aan een verwijsbrief te komen.
Als u telefonisch een verwijsbrief aanvraagt (bijvoorbeeld voor een controle in het ziekenhuis), dan ligt meestal de verwijsbrief na 7 werkdagen klaar op onze praktijk (u komt dan 'onder op de stapel' van alle aanvragen van brieven/verzoeken van patiënten). Kortom, bij ons op het spreekuur komen is voor ons van belang, maar ook voor u het efficiëntst.

De doktersassistente

De doktersassistentes hebben diverse functies. In onze praktijk zijn er op werkdagen minimaal 2 doktersassistentes aanwezig. U kunt bij de assistentes terecht voor vragen, informatie en advies en voor een afspraak op het spreekuur. De doktersassistentes hebben een speciale triage opleiding gevolgd om patiënten van medische informatie te voorzien en al dan niet, op prioriteit van de klachten, bij de huisartsen op het spreekuur in te plannen.
Daarnaast assisteren ze de huisartsen bij o.a. operaties. 
De assistentes houden dagelijks spreekuur voor o.a.:

  • bloed afname
  • glucose meten
  • bloeddruk meten
  • zwangerschapstest
  • kweek afname
  • wondzorg
  • zwachtelen van de benen
  • injecties
  • vaccinaties
  • verwijderen van hechtingen
  • oren uitspuiten
  • wratten aanstippen met stikstof
  • hartfilmpje maken
  • uitstrijkje maken (bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek)
  • opmaken van een risicoprofiel op hart- en vaatziekten
  • urine controle
  • (binnenkort ook: gehooronderzoek middels audiometrie)

Behandeling van kinderen met gescheiden ouders

Wij houden ons aan de richtlijnen van de KNMG ten aanzien van het behandelen van minderjarige kinderen met gescheiden ouders.
Zie hier voor de uitgebreide uitleg.

Hoe gaan wij om met uw privacy ?

Wat doet de huisarts met mijn persoonlijke gegevens? 
De huisartsen van Huisartsenpraktijk van Loenen gaan zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Uw gegevens worden alleen gebruikt als dat nodig is voor de behandeling. De gegevens worden zorgvuldig bewaard. Elke dag wordt een back-up gemaakt van de digitale patiëntengegevens. 

Wie kan mijn gegevens bekijken? 

Alleen medewerkers die daar toestemming voor hebben, kunnen de gegevens van patiënten bekijken. Zij moeten zich houden aan de geheimhouding.

Waar worden mijn gegevens voor gebruikt? 

Uw gegevens worden alleen gebruikt voor de behandeling. Soms worden ze anoniem gebruikt voor onderzoek, u wordt hierover geïnformeerd door uw huisarts en/of praktijkondersteuner. 

Hoe lang bewaart de huisarts mijn gegevens?
Medische gegevens worden vijftien jaar bewaard, tenzij het voor uw gezondheid belangrijk is dat ze langer worden bewaard. 

Kan ik mijn gegevens bekijken?
Jazeker, als patiënt heeft u recht op inzage in alle gegevens die over u zijn verzameld. U kunt ook een afschrift krijgen. 
 
Meer weten?
Vraag uw huisarts, doktersassistente of praktijkondersteuner als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw gegevens.
 

Tarieven huisartsenzorg en meer

Huisartsenhulp valt onder de basisverzekering van alle zorgverzekeraars. Het wordt niet alleen volledig vergoed, maar het gaat ook niet ten koste van uw eigen risico.

Indien echter gebruik wordt gemaakt van specialistische zorg, zoals laboratorium- of pathologisch onderzoek, dan ontvangt u hiervan een aparte rekening via uw zorgverzekeraar. Hier valt bijvoorbeeld een urinekweek en bloedonderzoek onder, maar ook het nakijken van een stukje huid. Zie ook onderstaande informatie over overige medische zorg.

Uw huisarts ontvangt per patiënt een vast bedrag per jaar (het zogenaamde abonnementstarief) en daarnaast een bedrag per verrichting (het verrichtingentarief). Het abonnementstarief stelt ons in staat om ongeacht het aantal verrichtingen, onze vaste lasten te kunnen dragen zoals huisvesting; personeel; ons computerinformatiesysteem; vervoer; kosten website enzovoorts.

De tarieven voor verrichtingen en abonnementstarief bij uw huisarts in 2017 vindt u in dit document. Hier vindt u niet alleen de tarieven voor huisartsenzorg overdag, maar tevens voor hulp die aan u geboden wordt door de Huisartsenpost Zaanstreek-Waterland.

Onze huisregels

Om ons werk goed te kunnen doen zijn er huisregels opgesteld. Door betreding van onze praktijk gaat u akkoord met onderstaande regels.

  • Iedereen dient de algemeen geldende omgangsvormen te hanteren zoals elkaar beleefd en met respect behandelen. Agressief gedrag wordt niet getolereerd
  • Geef elkaar de gepaste ruimte i.v.m. privacy
  • Geen gesprekken verstoren of hinderen
  • Fysiek en verbaal geweld zijn niet toegestaan
  • Wapenbezit is niet toegestaan
  • Drugs en/of alcoholgebruik zijn niet toegestaan
  • Roken is in het pand verboden
  • Huisdieren (met uitzondering van hulphonden) zijn niet toegestaan
  • Het gebruik van mobiele telefoons, tablets, laptops e.d. zijn toegestaan, maar mogen geen overlast veroorzaken
  • Aanwijzingen van onze medewerkers moeten worden opgevolgd
  • Auto’s en fietsen dienen in de daarvoor bestemde parkeervakken cq. rekken geplaats te worden
  • De praktijk is niet verantwoordelijk voor diefstal van eigendommen in het pand of het buitenterrein
  • De patiënt dient volgens de wet WGBO de huisarts volledig te informeren over zijn/haar gezondheid
  • Afspraken kunnen tot 24uur van te voren kosteloos worden geannuleerd. Zonder tijdige annulering van uw afspraak, is het sinds 1 januari 2011 toegestaan de gederfde consulttijd bij u in rekening te brengen.
  • Te laat op een afspraak komen zonder bericht, wordt ook beschouwd als niet verschijnen zonder bericht.
  • In de praktijk wordt alleen Nederlands en Engels gesproken. Anders sprekende dienen een eigen tolk mee te nemen.

Wij hopen dat zowel voor u als voor ons met deze regels een optimale werksfeer zal blijven bestaan. 

Klachten over de praktijk/zorgverleners

Een klacht? Bespreek uw onvrede met uw huisarts

Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen.

Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
Huisartsenpraktijk van Loenen is aangesloten bij DOKH in het kader van klachten en geschillen.
De klachtenfunctionaris van het DOKH is eventueel te bereiken via telefoonnummer 072-5208325 (dagelijks van 9.00 – 15.00 uur).

Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.

Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt vinden via DOKH.

Het landelijk schakelpunt:LSP

Wij doen niet mee aan het LSP !

Vanaf het begin van de oprichting van het LSP zijn wij als praktijk wantrouwend geweest over het LSP. 
Het LSP haalt gegevens over u uit ons informatie systeem en stelt het beschikbaar aan de zorgverleners die daar in willen kijken.
Het klinkt allemaal heel mooi, maar aangezien er op digitaal niveau nog heel veel moet gebeuren op het gebied van veiligheid, op het gebied van het up to date houden van uw gegevens in het huisartsen-informatiesysteem en al uw gegevens door andere zorgverleners gezien kunnen worden (tenzij u daar zelf actie op onderneemt), vinden wij het nog steeds een stuk beter en veiliger als u er zelf voor zorgt dat u uw gegevens bij u heeft op het moment dat u ze nodig heeft en ze zelf kunt laten zien aan de zorgverlener die de verantwoordelijkheid over u heeft.
Hetgeen wat in het LSP wordt getoond kan ook verkeerd geïnterpreteerd worden door een onbekende collega en dan is de grote vraag wie eindverantwoordelijk is.......
Er is verder 11 juli 2017, een nieuw wetsvoorstel door de eerste kamer aangenomen, waardoor ook de bescherming van uw gegevens in het LSP in het geding kan komen:
In het aangenomen wetsontwerp staat nadrukkelijk het mogen benaderen van systemen en netwerken. Medische informatie wordt over diverse netwerken uitgewisseld. Eén daarvan is het systeem waar het Landelijk SchakelPunt(LSP) het centrale punt is. Omdat een Amerikaanse leverancier, CSC, het LSP gemaakt heeft en onderhoudt kan met een beroep op de Patriot Act door Amerikaanse diensten inzage afgedwongen worden. Thans maakt ook onze eigen nationale wetgeving in principe inbreuken op het systeem mogelijk.  
 
Wij komen als praktijk daarom in 2018 met in onze ogen een betere oplossing die wij patiënten gratis aanbieden. U heeft er alleen een smartphone voor nodig waarop u apps kunt downloaden en een normale  internet verbinding. 
U kunt uw gegevens dan wereldwijd aan zorgverleners tonen (Het LSP is alleen beperkt tot Nederland) op het moment dat u dat nodig heeft. U hoort daar begin 2018 meer van ons over.